Scroll
Code 95 training Joure Advancer

Code 95 training Joure 2021

Hoe werkt dat met zo’n koeler in de praktijk?

Copyright: Arjan van Velthoven – TTM

Dagelijks zijn er duizenden koelopleggers onderweg met een keur aan geconditioneerde producten. Hoe kun je als chauffeur het beste met dat geconditioneerd vervoer omgaan? Dat is de insteek van een Code 95 training van Thermo King Transportkoeling. TTM.nl offerde een vrije zaterdag op en ging tussen de chauffeurs zitten.

Lees het artikel hier op de website van TTM hier

Zaterdagmorgen, 7.45 uur. Het is nog donker en een kille mist hangt rond de parkeerplaats van Partycentrum ’t Haske in Joure. Een voor een druppelen de 11 deelnemers aan training ‘Chauffeur Geconditioneerd Vervoer & Digitale Tachograaf’ het lokaal binnen. Het is vroeg, maar een paar koppen koffie doen het gemoed goed. Trainer Paul Hogenes heeft er zin in en probeert de deelnemers meteen te motiveren. “Want ik heb jullie nodig om er een mooie dag van te maken.”

 

Hogenes pakt door en probeert de cursisten te prikkelen. “Hoe gaat dat/het als je met een koeler gaat werken?” Het blijft even stil en dan waagt één chauffeur zich toch aan een antwoord: “Je drukt op een paar knopjes en dan zal het wel werken hé.” “Ik red me er wel mee”, vult een ander aan. “Een koelmachine verzamelt data, alle gegevens over het gekoeld transport waar jij verantwoordelijk bent. Die data is leidend, ook als het gaat om bijvoorbeeld verzekeringszaken na fouten. Dus je kunt je maar beter bewust zijn waar je mee bezig bent”, haakt Hogenes in. “Dat is het doel van deze training: bewustwording creëren van hoe om te gaan met geconditioneerd vervoer in de praktijk.”

 

Terwijl ’t Haske beheerder Henk voor de eerste van talloze keren de koffie ververst, begint Hogenes bij het begin. “Wat is geconditioneerd vervoer precies? Geconditioneerd vervoer is het bij gecontroleerde atmosfeer vervoeren van bederfelijke goederen zonder onnodig verlies van kwaliteit. Bederfelijke goederen zijn goederen die door invloed van temperatuur, luchtvochtigheid, luchtverversing/circulatie in kwaliteit achteruitgaan.” Hogenes somt snel op welke zaken bederf onder meer (mede) veroorzaken: bacteriën schimmels, gisten, virussen, vocht, niet verwijderde voeding (van een vorig transport/vorige lading?), slechte hygiëne, veroudering, UV-straling, samenladen.

 

“Ook samenladen ja”, zegt Hogenes bij die laatste toevoeging. “Je moet goed weten welke lading je kunt mengen met andere lading. Uiteenlopende temperaturen, de vervoersduur, geuroverdracht, rijpingsgassen en relatieve luchtvochtigheid kunnen er voor zorgen dat de ene lading de andere beïnvloedt. Eigenlijk moet je samenladen zo veel mogelijk voorkomen. Maar ik begrijp dat het soms wel even moet omdat je anders rode cijfers schrijft in plaats van zwarte.” Natuurlijk geeft Hogenes ook aan hoe je bederf kunt voorkomen. “De juiste temperatuur natuurlijk, maar ook hygiëne. Niet alleen van de oplegger, maar ook je eigen hygiëne! Ook belangrijk: luchtvochtigheid en luchtverversing en -circulatie. Dagelijks lopen 2000 mensen een voedselvergiftiging op. Daarom is het van belang dat voedsel geen nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid. Ieder heeft zijn eigen rol in de supply chain, de chauffeur ook.” Hogenes laat zien welke producten je goed kan samenladen, en welke absoluut niet.

 

Later krijgen de cursisten in-depth onderricht over de koelmotor, koelmiddel en de oplegger. Maar ook over wat de beste manieren zijn om lading zo goed mogelijk te koelen. “Het basisprincipe van transportkoeling is het product op de gewenste temperatuur houden. Houden ja. Als er met een verkeerde temperatuur wordt geladen kun je dat tijdens het transport niet meer recht trekken”, stelt Hogenes. “Terugkoelen? Daar hoor je veel over, maar een product terugkoelen is vrijwel onmogelijk. Dat kost heel veel energie. Lucht terugkoelen kan wel, maar het product krijg je nooit meer op de gewenste temperatuur.”

 

Tijdens de training komen meer van dat soort wetenswaardigheden aan de orde, waarmee chauffeurs in de praktijk hun voordeel kunnen doen. “Bij gekoeld transport, eventueel in combinatie met diepvries, is de beladingsgraad, de verdeling over de laadruimte en de vrije luchtcirculatie van het hoogste belang. Waar zet je de pallets neer, hoe hoog stapel je de boel op? Je kan natuurlijk alles plat tegen het dak zetten, maar dan kan er geen lucht meer langs”, zegt Hogenes. Hij laat een beeld zien van een koel/vries oplegger, waar de bevroren lading strak tegen de gekoelde lading staat. “En dan vragen ze zich bij aankomst aan waarom die laatste pallets van het koelgedeelte bevroren zijn… Echt in de praktijk gaat het regelmatig fout, maar het op de juiste manier laden en indelen van een koel/vries oplegger, daar hebben transporteurs en verladers lang niet altijd aandacht voor.”

 

Bakker Transport uit Heerenveen heeft een koeloplegger met een nieuwe Thermo King Advancer A-500 neergezet. Hogenes doet wat waarschijnlijk geen chauffeur ooit doet: even kijken in de koelmachine. Hij wijst de diverse onderdelen en hun functie aan en gaat in op de bediening van de Advancer. Ook nemen we kort een kijkje in de Schmitz Cargobull koeloplegger. “Zorg dat de oplegger schoon is. Vuil kan niet alleen de hygiëne negatief beïnvloeden, het kan ook de luchtcirculatie belemmeren”, wijst Hogenes naar de vloer.

 

Weer terug in het lokaal gaat Hogenes nog in op een aantal interessante zaken, zoals de plek van een tussenwand als je toch moet terugkoelen. “Voorkoelen, ook zo’n hot item. “Doe dat alleen op verzoek van de opdrachtgever”, benadrukt Hogenes. “Het geeft een onnodig hoog brandstofverbruik en door de vochtigheid kan lucht bevriezen, waardoor wanden en vloeren glad worden. Daarbij kan de verdamper ook bevriezen. Voorkoelen: liever niet dus.” Hij gaat ook in op het continu laten draaien van de koelmotor of het toch gebruiken van het start-stop menu. “Start-stop kun je gebruiken als je brandstof wilt besparen, maar het is niet bruikbaar bij alle producten, alleen bij diepvriesproducten (met uitzondering van brood), verpakte verse producten en de meeste producten boven de 12 graden. Let er wel op dat de start-stop instelling temperatuurvariaties geeft en mogelijk kan leiden tot topfreezing van je producten. Een continu-programma is het beste voor de kwaliteit van de koeling. Je gebruikt het bij vers vlees (niet verpakt) en verse AGF (niet verpakt), maar ook bloemen en planten en diepvriesbrood.” Terugkoelen, voorkoelen, het zijn voor de meeste chauffeurs termen die ze voor gesneden koek aannamen, maar de toelichting van Hogenes zorgt af en toe voor interessante gesprekken.

 

Met de producten van Thermo King kun je uitstekend koel/vries transport rijden maar, zo licht Hogenes de cursisten nog eenmaal voor: “Met temperatuur- en dataregistratie wordt alleen de temperatuur van de lucht gemeten, niet van het product dat je vervoert. Wees je daarvan bewust en waak altijd over de temperatuur van het product. Dat moet namelijk met de best mogelijke kwaliteit de eindbestemming halen.”

 

Later op de middag geeft Paul Hogenes nog onderricht in het juiste gebruik van de digitale tachograaf. Vooral het gebruik van de bestuurderskaart komt aan de orde. “Lees die kaart ook regelmatig uit, dat hoort zo.” De kaart van de auteur van dit artikel wordt ter plekke uitgelezen en blijkt toch niet helemaal correct gebruikt te zijn. “Maar gelukkig voor jou ben ik een instructeur, en geen controleur”, lacht Hogenes. De wetgeving rond rij- en rusttijden zorgt wederom voor interessante gesprekken en zelfs discussies. Het is eigenlijk best snel 16.00 uur. Niemand die kan zeggen dat hij vandaag niks geleerd heeft. Ok, je besteedt er zeven uur aan op zaterdag, maar die staan straks wel mooi op je rijbewijs. Tel uit je winst!

Code 95 training Joure Advancer
Code 95 training Joure Advancer
23 december 2021
Categorised in:

Code 95 training Joure 2021

Hoe werkt dat met zo’n koeler in de praktijk?

Copyright: Arjan van Velthoven – TTM

Dagelijks zijn er duizenden koelopleggers onderweg met een keur aan geconditioneerde producten. Hoe kun je als chauffeur het beste met dat geconditioneerd vervoer omgaan? Dat is de insteek van een Code 95 training van Thermo King Transportkoeling. TTM.nl offerde een vrije zaterdag op en ging tussen de chauffeurs zitten.

Lees het artikel hier op de website van TTM hier

Zaterdagmorgen, 7.45 uur. Het is nog donker en een kille mist hangt rond de parkeerplaats van Partycentrum ’t Haske in Joure. Een voor een druppelen de 11 deelnemers aan training ‘Chauffeur Geconditioneerd Vervoer & Digitale Tachograaf’ het lokaal binnen. Het is vroeg, maar een paar koppen koffie doen het gemoed goed. Trainer Paul Hogenes heeft er zin in en probeert de deelnemers meteen te motiveren. “Want ik heb jullie nodig om er een mooie dag van te maken.”

 

Hogenes pakt door en probeert de cursisten te prikkelen. “Hoe gaat dat/het als je met een koeler gaat werken?” Het blijft even stil en dan waagt één chauffeur zich toch aan een antwoord: “Je drukt op een paar knopjes en dan zal het wel werken hé.” “Ik red me er wel mee”, vult een ander aan. “Een koelmachine verzamelt data, alle gegevens over het gekoeld transport waar jij verantwoordelijk bent. Die data is leidend, ook als het gaat om bijvoorbeeld verzekeringszaken na fouten. Dus je kunt je maar beter bewust zijn waar je mee bezig bent”, haakt Hogenes in. “Dat is het doel van deze training: bewustwording creëren van hoe om te gaan met geconditioneerd vervoer in de praktijk.”

 

Terwijl ’t Haske beheerder Henk voor de eerste van talloze keren de koffie ververst, begint Hogenes bij het begin. “Wat is geconditioneerd vervoer precies? Geconditioneerd vervoer is het bij gecontroleerde atmosfeer vervoeren van bederfelijke goederen zonder onnodig verlies van kwaliteit. Bederfelijke goederen zijn goederen die door invloed van temperatuur, luchtvochtigheid, luchtverversing/circulatie in kwaliteit achteruitgaan.” Hogenes somt snel op welke zaken bederf onder meer (mede) veroorzaken: bacteriën schimmels, gisten, virussen, vocht, niet verwijderde voeding (van een vorig transport/vorige lading?), slechte hygiëne, veroudering, UV-straling, samenladen.

 

“Ook samenladen ja”, zegt Hogenes bij die laatste toevoeging. “Je moet goed weten welke lading je kunt mengen met andere lading. Uiteenlopende temperaturen, de vervoersduur, geuroverdracht, rijpingsgassen en relatieve luchtvochtigheid kunnen er voor zorgen dat de ene lading de andere beïnvloedt. Eigenlijk moet je samenladen zo veel mogelijk voorkomen. Maar ik begrijp dat het soms wel even moet omdat je anders rode cijfers schrijft in plaats van zwarte.” Natuurlijk geeft Hogenes ook aan hoe je bederf kunt voorkomen. “De juiste temperatuur natuurlijk, maar ook hygiëne. Niet alleen van de oplegger, maar ook je eigen hygiëne! Ook belangrijk: luchtvochtigheid en luchtverversing en -circulatie. Dagelijks lopen 2000 mensen een voedselvergiftiging op. Daarom is het van belang dat voedsel geen nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid. Ieder heeft zijn eigen rol in de supply chain, de chauffeur ook.” Hogenes laat zien welke producten je goed kan samenladen, en welke absoluut niet.

 

Later krijgen de cursisten in-depth onderricht over de koelmotor, koelmiddel en de oplegger. Maar ook over wat de beste manieren zijn om lading zo goed mogelijk te koelen. “Het basisprincipe van transportkoeling is het product op de gewenste temperatuur houden. Houden ja. Als er met een verkeerde temperatuur wordt geladen kun je dat tijdens het transport niet meer recht trekken”, stelt Hogenes. “Terugkoelen? Daar hoor je veel over, maar een product terugkoelen is vrijwel onmogelijk. Dat kost heel veel energie. Lucht terugkoelen kan wel, maar het product krijg je nooit meer op de gewenste temperatuur.”

 

Tijdens de training komen meer van dat soort wetenswaardigheden aan de orde, waarmee chauffeurs in de praktijk hun voordeel kunnen doen. “Bij gekoeld transport, eventueel in combinatie met diepvries, is de beladingsgraad, de verdeling over de laadruimte en de vrije luchtcirculatie van het hoogste belang. Waar zet je de pallets neer, hoe hoog stapel je de boel op? Je kan natuurlijk alles plat tegen het dak zetten, maar dan kan er geen lucht meer langs”, zegt Hogenes. Hij laat een beeld zien van een koel/vries oplegger, waar de bevroren lading strak tegen de gekoelde lading staat. “En dan vragen ze zich bij aankomst aan waarom die laatste pallets van het koelgedeelte bevroren zijn… Echt in de praktijk gaat het regelmatig fout, maar het op de juiste manier laden en indelen van een koel/vries oplegger, daar hebben transporteurs en verladers lang niet altijd aandacht voor.”

 

Bakker Transport uit Heerenveen heeft een koeloplegger met een nieuwe Thermo King Advancer A-500 neergezet. Hogenes doet wat waarschijnlijk geen chauffeur ooit doet: even kijken in de koelmachine. Hij wijst de diverse onderdelen en hun functie aan en gaat in op de bediening van de Advancer. Ook nemen we kort een kijkje in de Schmitz Cargobull koeloplegger. “Zorg dat de oplegger schoon is. Vuil kan niet alleen de hygiëne negatief beïnvloeden, het kan ook de luchtcirculatie belemmeren”, wijst Hogenes naar de vloer.

 

Weer terug in het lokaal gaat Hogenes nog in op een aantal interessante zaken, zoals de plek van een tussenwand als je toch moet terugkoelen. “Voorkoelen, ook zo’n hot item. “Doe dat alleen op verzoek van de opdrachtgever”, benadrukt Hogenes. “Het geeft een onnodig hoog brandstofverbruik en door de vochtigheid kan lucht bevriezen, waardoor wanden en vloeren glad worden. Daarbij kan de verdamper ook bevriezen. Voorkoelen: liever niet dus.” Hij gaat ook in op het continu laten draaien van de koelmotor of het toch gebruiken van het start-stop menu. “Start-stop kun je gebruiken als je brandstof wilt besparen, maar het is niet bruikbaar bij alle producten, alleen bij diepvriesproducten (met uitzondering van brood), verpakte verse producten en de meeste producten boven de 12 graden. Let er wel op dat de start-stop instelling temperatuurvariaties geeft en mogelijk kan leiden tot topfreezing van je producten. Een continu-programma is het beste voor de kwaliteit van de koeling. Je gebruikt het bij vers vlees (niet verpakt) en verse AGF (niet verpakt), maar ook bloemen en planten en diepvriesbrood.” Terugkoelen, voorkoelen, het zijn voor de meeste chauffeurs termen die ze voor gesneden koek aannamen, maar de toelichting van Hogenes zorgt af en toe voor interessante gesprekken.

 

Met de producten van Thermo King kun je uitstekend koel/vries transport rijden maar, zo licht Hogenes de cursisten nog eenmaal voor: “Met temperatuur- en dataregistratie wordt alleen de temperatuur van de lucht gemeten, niet van het product dat je vervoert. Wees je daarvan bewust en waak altijd over de temperatuur van het product. Dat moet namelijk met de best mogelijke kwaliteit de eindbestemming halen.”

 

Later op de middag geeft Paul Hogenes nog onderricht in het juiste gebruik van de digitale tachograaf. Vooral het gebruik van de bestuurderskaart komt aan de orde. “Lees die kaart ook regelmatig uit, dat hoort zo.” De kaart van de auteur van dit artikel wordt ter plekke uitgelezen en blijkt toch niet helemaal correct gebruikt te zijn. “Maar gelukkig voor jou ben ik een instructeur, en geen controleur”, lacht Hogenes. De wetgeving rond rij- en rusttijden zorgt wederom voor interessante gesprekken en zelfs discussies. Het is eigenlijk best snel 16.00 uur. Niemand die kan zeggen dat hij vandaag niks geleerd heeft. Ok, je besteedt er zeven uur aan op zaterdag, maar die staan straks wel mooi op je rijbewijs. Tel uit je winst!

Code 95 training Joure Advancer

Afspraak maken
Stuur ons een bericht